Gaybloggar.se

Geisha (芸者) ☆

Okej folk.
Idag så är jag brutalt sugen på att skrvia om Geishor. Denna vackra och (biland missförstådda) konstnär har haft större påverkan på modet än vad många kan tro.
Hela geishakulturen började redan på 1300-talet och har sedan utvecklats mer och mer. Geishorna sågs som Japans modeller, med deras high fashion kimonos och håruppsättningar. Många tror att geishor i grun och botten är prostituerade. Detta är totalt fel. En geisha är kort och gott en konstnär, en kvinna som underhåller män i Te-hus med sina danser, solfjäderskonster o.s.v. Såklart finns det undantag, det gör det alltid.
Prostituerade Geishor fanns (och finns) också. De prostituerade geishorna fanns främst i Hanamachi sonm ligger i Tokyo. En prostituerade geisha kan du lätte se skillnaden på genom att titta på obin (bandet som håller hela kimonon uppe, som sitter runt midjan). Denna obi tar mycket lång tid att få rätt, och de prostituerade har ingen ork (eller tid) att ha någon som knyter den åt dom (själva knuten sitter påryggen) så dom knyter den helt enkelt själva så att knuten hamnar där fram. Detta  är det lättaste sättet att se skillnad.

Det första jag fastnade för när det kommer till hela geisha kulturen är deras dramatiska sminkingar och galet vackra kimonos. Jag drömemr om att själv en dag kunna äga en kimono, det gör inget om den endast skulle vara ett lager. En fullfjädrad geishas kimono är då oftast minst åtta lager. Då varje del (även dom du inte ser) är ett konstverk i sig, som man skulle kunna bära enbart om man vill.
Jag hade tidigare läst boken "En geishas memoarer" så vart jag het förtrollad, men när filmen kom vart min besatthet total. Jag hade säkert 500 bilder på geishor sparade på datorn. jag ritade geisjor med oliak sminkningar och håraccesorer m.m. Nu har den "besattheten" lagt sig, men geishorna och deras värld kommer alltid förtrolla och intressera mig.

Vill ni se Geishor på riktigt så ska ni främst åka till Kyoto, Hanamacho. Där lever kulturen vidare.
Och nu, som alltid kommer bilder. Hope you like it !

En geisha i konstnären Otoshimonos ögon :


En geisha i konstnären Beb Deum ögon :


Och nu några riktiga Geishor




En gesihas skor är nog ingen dans på rosor att gå i....

Det var allt jag hade att skriva om Geishor.
Vill ni veta mer så är det bara att googla.
Och Jag tippsar VARMT om filmen och boken: En Geishas Memoarer ♥

Ajöken!

Kommentarer
Postat av: frasselasse:D

men är det inte så att en geisha kort och gott arbetar för att tillfredställa alla behov som man har? azzå verkligen alla, från mat, dryck, till affärer och sex. eller är jag helt bakom flötet?

2009-09-07 @ 19:45:20
Postat av: Amaya

Jag har ett par halvfärdiga okobo-skor 8D

tror de va 9.5 cm höga <3

Det är så synd att det inte finns så många geishor kvar </3 såg inte många när jag var i Kyoto ;_;

2009-09-12 @ 14:01:03
URL: http://tanukithewoodenspirit.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0